VDU menų galerija „101“

Simono Welcho paroda „Perkėlimai“

 
Nuo kovo 6 d. VDU Menų galerijoje buvo rodoma Simono Welcho paroda „Perkėlimai“ („Transpositions“). Welchas yra britų kilmės menininkas, nuo 1994 m. gyvenantis ir kuriantis Prancūzijoje. Menininkas Jungtinėje Karalystėje baigė tapybos studijas, tačiau šiuo metu kuria videomeno srityje. Jo kūriniai yra pristatomi tarptautiniuose filmų ir videomeno festivaliuose bei parodose.
 
Welcho videomeno kūriniai tarpusavyje skiriasi stiliumi (kaip ir turiniu), tačiau filmus tarpusavyje sieja panašios temos. Menininką kūryboje analizuojami klausimai išplaukia iš jo domėjimosi sociologija, antropologija, istorija ir pačia videomeno disciplina. Pasak autoriaus, jo kūriniai dažnai kalba apie realybę ir iliuziją santykyje su audiovizualinės medijos natūralizmu, apie naratyvo konstravimą ir tai, kaip individai kuria savo pačių naratyvus, norėdami suteikti prasmę savo gyvenimui. Welchą taip pat įdomūs žmonių santykiai ir žmonių ryšys su gamta bei gyvūnų karalyste, kurioje visuomet reikšmingas mirties faktorius, o taip pat dichotomija tarp racionalumo ir antgamtiškumo, kurioje antgamtiškumas gali reprezentuoti socialinį, politinį, istorinį aspektą ar net sietis su filmų kūrimu ir paties videomeno prigimtimi.
Galerijoje rodomame filme „Taikinys“ („Focus“, 2014 m.) persipina socialiniai ir mistiniai naratyvai. Pjeras, į pensiją išėjęs prancūzų angliakasys, gyvenantis paukščių ir naminių gyvūnų apsupty, dalinasi istorijomis apie antgamtinius reiškinius, su kuriais jam teko susidurti. Herojus pasakoja, kad nuo 14 metų, po to kai jo giminaitis įstūmė jį į atvirą kapą, taip sužadindamas mistines jėgas, jį ėmė persekioti vaiduokliai ir poltergeistai (šis įvykis taip pat išpranašavo tai, jog praėjus keleriems metams jis ėmė dirbti požemiuose angliakasiu). Nuorodos į vaiduoklius filme gretinamos su kadrais, vaizduojančiais apleistas industrines vietas, kurios išliko kaip memorialai, reprezentuojantys neseną praeitį.
Kūrinyje „Apibrėžimas ir reikšmė“ (angl. „Domain and Range“, 2015 m.) jo autorius kelia klausimus apie pažiūrų sistemas ir estetiką, kuriuos išprovokuoja anekdotinė driežo mirties situacija. Kūrinys nufilmuotas menininkui apsistojus viename Prancūzijos vynuogyne. Užsimezgęs pokalbis su vynuogyno augintoju apie jo šeimos istoriją, kuri siejasi su praeityje vykusiais religiniais Prancūzijos konfliktais, atvedė prie diskusijos apie meno prigimtį ir deterministinių pažiūrų sistemas. Filme persipina gamtos, dirbtinumo, mechanikos ir estetikos motyvai. Šį sudėtingą sąsajų tinklą atspindi ir filmo pavadinimas, kuris anglų ir prancūzų kalboje implikuoja vyndarystės (terminas„domaine“ prancūzų kalboje tiesiogiai siejasi su vynuogynais) ir agrikultūros (žodis „range” anglų kalboje apibūdina gyvūlių ganyklą) temas, tačiau iš tiesų yra matematikos terminas, susijęs su Dekarto koordinačių sistema ir aibių teorija.